12 Einde van de studieperiode! - Reisverslag uit Shanghai, China van Bart Nuland - WaarBenJij.nu 12 Einde van de studieperiode! - Reisverslag uit Shanghai, China van Bart Nuland - WaarBenJij.nu

12 Einde van de studieperiode!

Door: bartje

Blijf op de hoogte en volg Bart

15 Juli 2008 | China, Shanghai

Weer veel gebeurd! Om te beginnen hebben we school afgerond. Afgelopen week hebben we de laatste toetsen gemaakt. Chinese grammer, listening, spoken language en reading allemaal ‘cum laude’ afgerond. Nou niet denken dat ik erg slim ben geworden in het verre oosten Het is meer dat de toetsen niet heel erg moeilijk zijn haha.
De volgende dag ben ik naar m’n nieuwe appartement in Shanghai gegaan. 3 stuks baggage, in het totaal 50 kilo. Taxi in, taxi uit, trein in, trein uit, subway in, subway uit, taxi in, taxi uit en tenslotte 6e verdieping zonder lift en dit alles met 39graden… Geweldig…
Na een paar dagen in Shanghai te zijn geweest ben ik teruggegaan naar Wuxi om daar nog wat laatste dingen af te ronden zoals de verkoop van m’n scooter en het afscheidsfeest van school.
Dit was weer eens een echte Chinese bedoeling. Toespraak na toespraak en allemaal met een link naar de Olympics en hoe belangrijk het is voor dit land. Tussendoor moest Bartje weer voor de camera. Deze keer was het voor de stad Wuxi, ik moest in het chinees vertellen hoe geweldig de stad wel niet is en dat de mensen erg vriendelijk zijn etc. En natuurlijk hebben ze het liefst dat je het nog meent ook….
Na een geweldig feestje een droevig afscheid genomen van m’n vrienden en de volgende dag weer naar Shanghai. Daar heb ik geleerd dat je films die nog maar 1 dag in de cinema zijn ook gewoon kunt downloaden van het internet. En natuurlijk is het niet de originele film, maar gewoon iemand die vanaf z’n stoel in de cinema de hele film op tape heeft gezet, je hoort de mensen af en toe lachen en soms loopt er iemand voor het scherm, maar verder is het best goed. Vooral de ondertiteling die de filmer er zelf onder heeft gezet is geweldig slecht en vol met fouten.

Appartementje:
M’n appartementje is geweldig, samen met 5 chinezen zitten we op de 6e verdieping van een flatje een beetje buiten het centrum van Shanghai. Ik ben gelukkig al gewend aan het eten zoals rijstsoep met kippenkoppen (jaja t is een delicatesse), pepersallade met kip, vissenkoppen en schildpad. Gelukkig hebben we hier de Mc Donalds delivery service! 7ct bezorgkosten en ze brengen het tot aan de deur (idd op de 6e verdieping ja). Ik mag eigenlijk niet echt klagen wat betreft eten, want om de hoek zit de makro (we hebben een pasje laten maken) met iedere dag vers stokbrood en croissantjes. Ideaal! Net als de 3 koffiebarren (hier krijg je echt koffie en niets anders), karaokebarren en jazzcafe’s. Ja ik vermaak me hier wel. Ik stapte net in een taxi, hij bood me sigaretje aan omdat hij wilde roken, maar op het dashbord zat een grote stikker met verboden te roken in de taxi. Daarna moest de taxi even wachten voor een vrouw die aan het inparkeren was, hij zat te klagen dat vrouwen niet kunnen rijden… het is ook overal hetzelfde…

Tenslotte hebben we mijn Chinese vriend Xiao Tang in mijn ruitertenu gestoken. Wel grappig om een chinees in rijkleding te zien.

Ohjah, vorige keer heb ik een foto van m’n vliegtuig vol met rook geplaatst maar niet gezegd wat het was. Men zei dat het de airco was en het stonk verder niet naar rook, maar het was behoorlijk angstaanjagend om in een vliegtuig vol met rook te zitten en te weten dat je er niet meer uit kunt.

Kluytje,

Ik heb ff een wijnonderzoek gedaan, hier wordt vooral great wall wijn geschonken, redelijk goed en je krijgt er niet meteen koppijn van. Ook hebben we in Jiangsu lokale wijn, maar dat is niet te drinken. Conclusie: BIER


Jan de buurman,

Nee Jan, ik ben niet de standaard student die bier inneemt met het infuus, ik drink gewoon met mate (samen met m’n vrienden). Ik heb maar 1 biermerk omschreven omdat de rest niet om naar huis te schrijven was zo slecht.


Hendrik en Nel,

Ik hoorde van pa dat jullie hulp met het veulen niet meer nodig is. Ik denk echter dat hij het veel leuker vind om gewoon zelf met het veulen te prullen. Nogmaals hartelijk bedankt voor alle hulp rond het veulen en de rest.


Monkie,

Natuurlijk bloemencorso wil ik niet missen, daar plande ik deze studie gewoon omheen zodat ik op tijd terug zou zijn.


Thijmen,

Ik ben erg benieuwd naar de verassing… Zou je alvast een tipje van de sluier kunnen oplichten?
Hoe gaat het bij de paarden? Alles nog gewoon z’n gangetje? Vrachtwagenrijbewijs? Hier kan ik m’n rijbewijs gewoon kopen voor 30euro, misschien iets voor jou?



  • 15 Juli 2008 - 15:18

    Loes Van Erp:

    Bartje!

    Goed dat je alles hebt gehaald, ik had niet anders verwacht :)
    Ga je daar nog reizen? DAs wel echt super gaaf!

    Ik ben bijna klaar met werken. Nog anderhalve week te gaan. Ga in September in Utrecht studeren aan TiasNimbas. Hoe lang moet je eigenlijk nog?

    xx

  • 15 Juli 2008 - 15:56

    Jens:

    Haha, heb je je eigen film ook al gedownload???

    Succes in Shanghai!!!

    Ciaokeeeeesssssss

  • 15 Juli 2008 - 20:47

    Jan:

    Hoi Bart, Je vakantie zit er dus nu op, je gaat zeker nu aan het werk???
    groet Jan.

  • 16 Juli 2008 - 11:09

    Monkie:

    Ik had gister een reactie geplaatst, maar hij is weg :( iig nog heel veel plezier, ook tijdens de OS! tot snel! Enne, gefeliciteerd met het halen van je toetsen!

  • 18 Juli 2008 - 07:21

    Eeeeeeeeeeefje:

    Goedzo Bartje!!!!!

    Wanneer ben je nou precies terug? Dan kenne we misschien gelijk jouw verjaardag vieren! We belluuuh!! xxx

  • 18 Juli 2008 - 19:23

    Rosemarie:

    Hey bart,

    Dat van die kippenkoppen spreekt echt niet zo aan! moet er niet aan denken! waarschijnlijk dat jij daar altijd naar de mac gaat of zo gezegd dagelijks laat bezorgen voor niks.
    Hier in NL alles zijn gangtje. volgende week eindelijk weer mooi weer en de zwarte cross!!

    veel plezier daar nog!

    groetjes Roos

  • 20 Juli 2008 - 14:20

    Quinta:

    Hi Bartje,
    Ik lag een beetje achter met lezen dus heb mijn zondag maar eens nuttig besteed :-)

    Wat een geweldige verhalen allemaal. Als Griekse God door Athene rennen in die fantastische kleren ook en met het bloed aan je gezicht haha. Geweldig!

    En dan je poging ons te laten geloven dat je verblijf in Hainan een 'praktijkweek' betrof ;-). Toespraken houden voor Wuxi, ondertussen even 'afgestudeerd', rijstsoep met kippekoppen (?!) en jakkiebahbah schildpad eten... Xiao Tang in je ruitertenue gestoken (waarom had je dat uberhaupt bij je, heb je daar tussendoor ook nog tijd voor dan??) Supermooie website gemaakt voor je moeder zie ik, er wacht een prachtig veulen op je als je weer thuis bent en zo te lezen ontmoet je de Kluytjes ook nog voor je naar huis toe gaat. En tussendoor genieten van Tsingdao en rijstwijn. Bartje: jij bent goed bezig!

    CU! groetjes Quinta

  • 21 Juli 2008 - 13:44

    Thijmen:

    heej vakantie ganger

    jah met de paarden gaat alles super en het veulen zie je met de dag groeien mooi is dat joh
    en met mijn vrachtwagenrijbewijs jah ik moet 31 juli weer op want ik was de vorige keer verdorie gezakt maar nu ga ik wel slagen hoor komt helemaal goed
    en van die verrassing zeg ik niets
    alleen dat je het best wel leuk zal vinden meer zeg ik er niet over je zult het wel zien
    nou genoeg geleutert ik ga weer werken

    groetjes veel plezier nog daar en we spreken elkaar wel
    later

    thijmen

  • 21 Juli 2008 - 19:39

    Sander En Karin:

    He vakantieganger, hoe bevalt het luxe Shanghai. Bizar luxe shopping walls, he. Misschien kun je voor Tang nog een wild card voor de Olympische spelen regelen. Natuurtalentje zo te zien. Hiero alles goed. Maarten wordt nog steeds blij als hij je naam hoort, maar hij is ook wel bang dat je het traktor rijden bent verleerd na zo'n lange tijd. Anniekje weigert nog steeds om los te lopen, maar is wel een echte dierengek. Ze zit super trots op Atalja. Zondag het veulen is proberen, gigi. Geniet nog lekker van China!! Tot laterrrr. Veel liefs Sander en Karin

  • 24 Juli 2008 - 13:27

    Lia Bekkers:

    Ha Bart
    Namens de familie gefeliciteerd met je behaalde succes. Nu kun je ons natuurlijk wel een keer wat woordjes leren, is altijd makkelijk als we bij de chinees gaan eten. Nog heel veel plezier en we horen het wel als je weer ins ons kikkerlandje bent. Tot ziens en veel groeten van ons uit Rooi.
    Tanta Lia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2008

Het zuiden van China

15 Juli 2008

12 Einde van de studieperiode!

27 Juni 2008

11 Hainan!

11 Juni 2008

10 bart the moviestar

22 Mei 2008

9 aardbeving
Bart

Actief sinds 25 Jan. 2008
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 18214

Voorgaande reizen:

23 Februari 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: