10 bart the moviestar - Reisverslag uit Hainan, China van Bart Nuland - WaarBenJij.nu 10 bart the moviestar - Reisverslag uit Hainan, China van Bart Nuland - WaarBenJij.nu

10 bart the moviestar

Door: bartje

Blijf op de hoogte en volg Bart

11 Juni 2008 | China, Hainan

Jaja, je leest het goed! Wuxi (de stad waar wij studeren) is een filmstadje. Een beetje het hollywood van China (voor de d kwaliteit films... en iets kleiner... maar toch!)\

Omdat de meeste Chinezen niet bekend zijn met de oorsprong van de Spelen heeft men besloten om hierover een korte film te maken. Een beetje het verhaal van de renner van Marathon naar Athene. En jaja, ik ben die man!
De producer naar de international office van onze school gegaan omdat ze een blanke man en vrouw nodig hadden die er een beetje Grieks uitzagen. Natuurlijk zie ik eruit als een echte Griek, altijd al geweten...

Dus 2 weken geleden op een vrijdag zijn Carolina (een Zwitsers – Mexicaanse medestudent) en ik naar de set gegaan. Hier werden we beiden in Griekse kledij gestoken die schijnbaar 3000 jaar geleden daar in de mode was.. Na enkele romantische shots besloten de producers dat het voldoende was voor die dag en dat we zondag verder zouden gaan.
De zondag daarna moest ik de hele dag op allerlei locaties rennen, en dat is best vermoeiend op 3000jaar oude sloffen in 35graden... De laatste shots genomen in het 3kingdom park (het zogenaamde Hollywood).
En zoals het altijd gaat met de echte helden, aan het einde van de film ben ook ik gestorven...
Tijdens de meeste shots waren er toch wel tientallen toeschouwers, die vonden het toch wel heel vreemd wat er allemaal gebeurde. Maar ze waren pas helemaal perplex toen ik ze in het chinees ging uitleggen dat ik gewoon chinees was en dat ik meer uit het noordwesten van china kwam, vandaar mijn meer blanke uiterlijk. Vrij snel daarna viel ik natuurlijk door de mand nadat ze van alles begonnen te brabbelen tegen mij...
Aan het einde van de dag zijn m’n tolk en ik met de hele crew uitgebreid gaan eten. Was gezellig en interessant. Ze hebben me van alles uitgelegd over de origine van de chinese filmindustie en de samenhang met het oude communistische regime.

Tussen de shots door heb ik met m’n chinese maat Xiao Tang en een vriend van hem een website voor het Keniaproject van mijn moeder gemaakt Zie www.keniascholingsproject.com. Ik was erg onder de indruk hoe gemakkelijk en supersnel ze hier een professionele site in elkaar zetten. En dit voor prijzen waar je in Europa alleen maar van durft te dromen.

Afgelopen vrijdag was de verjaardag van Anis. Dit hebben we gevierd met een dinertje bij een Amerikaans restaurant. Toen ik vertelde dat hij jarig was hebben ze een cake gemaakt voor hem. Supertof natuurlijk! Maar zie foto voor de spelfout! Na afloop gezellig naar een paar cafetjes geweest en het weekend was weer goed gestart.
Omdat het hier een lang weekend was ben ik met 2 chinese vrienden naar Shanghai gegaan. Omdat de treinkaartjes uitverkocht waren zijn we maar met de auto gegaan, dit is supermakkelijk totdat je in de stad aankomt. Het verkeer in New York is saai vergeleken met dit gekkenhuis. De auto dus maar bij het hotel geparkeerd en vervolgens met de taxi en metro gereisd.
De laatste 2 keer dat ik in Shanghai was heb ik vooral het nieuwe gedeelte gezien. Deze keer hadden we een prachtig oud hotel in het oude deel van Shanghai (French concession). Prachtige oude Europese gebouwen en rustige straten met bomen! Klinkt misschien gek maar als je maar genoeg asvalt, beton en glas ziet ga je vanzelf de schoonheid van bomen zien!
Natuurlijk in de avond naar het cafe gegaan. Aan de Yangzi rivier die het oude en het nieuwe deel splitst, op het dak van prachtig oud gebouw is een cafe gebouwd. Geweldig natuurlijk, mooi uitzicht, in het cafe alleen maar westerlingen en gewoon Heineken.
De laatste 2 weken heb ik weinig problemen gehad met m’n scooter. Maar 1 keer een lekke band, 1 keer een spiegel die eraf viel en de gashendel die niet meer vast zat aan de scooter... Da’s alles!

Deze weken hebben alleen de auto’s wat problemen gehad. Vanaf de eerste week dat ik hier ben neem ik altijd dezelfde illegale taxi. Ik noem hem taxi pengyou (taxi vriend) die mij overal naar toe rijdt en houdoe kan zeggen. Is een beetje type botte chinese boer en hij kan voor geen meter autorijden. Maar hij brengt mij overal naar toe en begrijpt ook wat ik zeg zonder dat hij ook maar 1 woord Engels begrijpt. Alleen afgelopen week klonk hij een beetje droevig aan de telefoon. Ik begreep niet wat er aan de hand was maar later vertelde hij dat er een betontruck over zijn auto was gereden. Tjah da’s natuurlijk vervelend.
Niet getreurd, de schade is maar 800 euro en over een week rijdt hij weer. Nou zal je denken 800 euro, dan valt de schade nogal mee... Maar een maandje geleden was er een vrachtwagen tegen zijn auto gereden, de achterbumper en zijkant goed beschadigd, deuken en krassen verwijderen, overspuiten en polijsten kostte 20 euro... Dus 800 euro schade is veel!
Ook hadden we met de auto waarmee we naar Shanghai gingen een lekke band. Er bleek een spijker in te zitten, ja van opruimen hebben ze hier nog niet gehoord.

Om het weekend goed te eindigen zijn we zondag naar het cafe gegaan in onze stad. Een supergezellig cafe met een beetje mix van chinees publiek en een oud europese inrichting. Gezellige livemuziek de hele avond. Wat later in de nacht startte de dj echter tot mijn grote verbazing een nederlands feestnummer (ben de naam alleen vergeten). Dus ik begin met m’n tafelgenoten de polonaise! En jahoooooor, het hele cafe volgde! Dus met z’n alle in de polonaise in China met muziek uit Nederland! Gekker kan het niet worden!!!!

Deze week weer een beetje naar school..... t kan niet altijd feest zijn.





  • 11 Juni 2008 - 08:15

    Aniek De Laat:

    Heeey Griek!

    Nou Bart klinkt allemaal wel super daar hoor! je hebt wel een erg zwaar leven zoals ik het lees :p Beetje films maken enz en dan heel af en toe eens naar school!

    Nou geniet ervan he!

    Gr aniek

  • 11 Juni 2008 - 08:29

    Rian En Kees :

    Ha die Bart, je krijgt het altijd weer voor elkaar om het anders te doen dan de rest. Weer een ontzettend leuke ervaring rijker. Maar dat zijn we wel gewend van jou. Het thuisfront gaat gewoon op zijn oude gangetje door. Alleen Mark is supergelukkig nu hij gisteren eindelijk zijn verjaardagscadeau op mocht halen. Jawel de verhuizing van de poezen gedoopt Gino en Pino is achter de rug. Voor de poezen zal het wennen wel meevallen van de ene paardestal in de andere paardestal. Groetjes en nog heel veel plezier en natuurlijk een beetje studiegenot in het verre Ooster Rian en Kees

  • 11 Juni 2008 - 09:38

    Karin :

    Hey bartje,

    Ik ben onder de indruk haha ;-) Wanneer kan ik je in Pathe aanschouwen?? Leuke ervaring zeg!! Succes met school nog!

    Kus karin

  • 11 Juni 2008 - 11:05

    Laura Zijlmans:

    Hey Bartje!

    Ennuh wanneer krijgen we de premiere van de film te zien?
    Ben wel benieuwd naar jou rennend op oude sleffers :P

    Groetjes Laura

  • 11 Juni 2008 - 11:14

    Martijn:

    Hey bart spreek jij al zo goed chinees? en jou overkomt ook echt veel zeg!

    gr Martijn

  • 11 Juni 2008 - 19:17

    Iante:

    heey bartje
    supper cool man dat je in de film mag spellen:P
    hoe gaat het voor de rest met lerren en zo?
    ( bij mij op school niet egt zo supper sta met praktijk sta ik alleen maal een 8 maar met teorie poe dat is me een pech zeg:P
    maar goed hoop dat jij daar beteren punten haalt als mijn :P

    veel liefs iante

  • 11 Juni 2008 - 21:03

    Jan:

    Bart de Griek,Griekenland tegen zweden was niet veel. Komt natuurlijk dat ze jou niet konden inzetten, omdat je in de set zat. Moest je zeker nog enkele zinnen grieks spreken ook? Goed dat je vroeger op het gymnasium hebt gezeten, of was het de ...........Hoe lang blijf je nog in China en hoe zit het met de olympische spelen?

    groet Jan.

  • 12 Juni 2008 - 12:08

    Janneke:

    Hey Bartje

    Wat jij daar allemaal meemaakt, tis bijna niet te geloven. Nu je het zo zegt heb je indd best wel wat weg van een griek haha! Ik wilde je nog even bedanken voor je telefoontje op m'n verjaardag, echt super!
    Ik wacht vol spanning op je volgende verhaal ( zou het nog gekker kunnen??)
    Kus Janneke

  • 12 Juni 2008 - 14:21

    Twan:

    hee pik

  • 12 Juni 2008 - 19:57

    Jens:

    Geweldig! Bart de Griek hahahahaha!!!

  • 15 Juni 2008 - 20:12

    Kluyt:

    Zoow wat gaaf waar jij allemaal zo inrolt!! Ik loop momenteel een paar verhalen achter;( maar heb ze net uitgeprint om ze uitgebreid te lezen! Mama was bij Ria dus hoef ik het eigenlijk niet meer te lezen want ben alweer op de hoogte ;-)! xx

  • 15 Juni 2008 - 20:15

    Kluyt Deel 2:

    Jaja zie dat je ook nog tijd had voor andere dingen op de set aan je foto's te zien.. Een mooie Griekse damen ;-)

  • 24 Juni 2008 - 09:48

    Monkie:

    Hey Bartje!! Mag ik je handtekening? En natuurlijk een foto voor mijn wall of fame!! Je maakt wel erg leuke dingen mee daar, haha. Vind je de beek straks nog wel interessant om te wonen??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Hainan

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2008

Het zuiden van China

15 Juli 2008

12 Einde van de studieperiode!

27 Juni 2008

11 Hainan!

11 Juni 2008

10 bart the moviestar

22 Mei 2008

9 aardbeving
Bart

Actief sinds 25 Jan. 2008
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 18216

Voorgaande reizen:

23 Februari 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: