9 aardbeving - Reisverslag uit Wuxi, China van Bart Nuland - WaarBenJij.nu 9 aardbeving - Reisverslag uit Wuxi, China van Bart Nuland - WaarBenJij.nu

9 aardbeving

Door: bartje

Blijf op de hoogte en volg Bart

22 Mei 2008 | China, Wuxi

Lieve lezers,

China is groot, maar na de aardbeving van afgelopen week is er ineens weer een geweldig samenhorigheidsgevoel. Wij hebben hier van de beving zelf niet niet veel meegekregen. De beving is hier ook waargenomen, maar wij hebben er niets van gevoeld. Hier wordt over niets anders gesproken dan de beving en de gevolgen, op tv (alle zenders), m’n chinese krant die ik 2 maal per dag op m’n telefoon ontvang etc.
Op onze campus zijn enkele studenten hun familie verloren, vreselijk natuurlijk. Mijn Chinese maat Xiao Tang wilde graag naar het rampgebied om te helpen. Er werd namelijk door de overheid gevraagd voor hulp. Hij wilde ook graag dat ik mee ging. Wij hebben dus samen de woensdag na de aardbeving alle details besproken en enkele malen naar die provincie gebeld om alle informatie compleet te hebben. De reis daarnaar toe was vrij kostbaar en de omstandigheden daar natuurlijk vreselijk. Ik vroeg me af of het wel verstandig was om te gaan, wij zijn namelijk beide geen verpleger / arts of reddingswerker. Dus we zouden daar alleen maar kostbaar eten en water gebruiken en dingen doen die ook mensen van daar kunnen doen. Daarbij hebben we de risico’s opgeteld en maar besloten om niet te gaan.

Chinese astrologie
De preciesheid van de ‘voorspellingen’ begint een beetje angstaanjagend te worden. De Chinese problemen van de afgelopen maanden, zoals de hevige sneeuwstormen, Tibet, een grote treinramp, de vele problemen tijdens de tocht van het Olympisch Vuur en de aardbeving van afgelopen week zijn astrologisch te verklaren. Zowel de Chinese president als de premier zijn geboren in het jaar van het paard, terwijl 2008 het jaar van de rat is. En laten die twee dieren nou net niet met elkaar overweg kunnen. Althans, volgens een 4000 jaar oude astrologische leer. Vandaar dat de recente problemen zich juist in dit jaar voordoen. Geen paniek, want een ossenamulet kan verlichting brengen, omdat de os en de rat wel bevriend zijn. Het olympische gebeuren heeft 5 mascottes. Tot nu toe zijn er 4 verklaard aan de hand van de gebeurtenissen afgelopen tijd. De 5e wordt 88 dagen na de start van de spelen verwacht. Ja 88, het geluksgetal hier is 8, als je iemand succes wenst zeg je 88. De spelen beginnen op 2008 – 08 – 08, 8 minuten over 8. De aardbeving heeft precies 88 dagen voor aanvang van de spelen plaatsgevonden. De sneeuwstormen begonnen op 25 januari, oftewel 25-1, en voor de snelle rekenaars onder ons: 2+5+1= . . . De rellen in Tibet begonnen op 14 maart, 1+4+3 = . . .

Natuurlijk allemaal toeval...

Afgelopen weekend zijn we met Koreanen, Japaners, veel Afrikanen en wat westerlingen op schoolreisje gegaan. Voelde me weer net een kind, met z’n allen in de te warme en te kleine bus en een gids die iedereen actief moet houden. Karaoke, denkspelletjes, Afrikaanse zang, etc. Etc. Echt geweldig... Na de busreis eerst een hapje gegeten, tijdens dit eten kregen we stinktoufou geserveerd. Dit was alleen een beetje zachtjes uitgedrukt. Zo goed opgevoed als ik ben probeerde ik ook een hapje, maar echt ongelofelijk, in de avond stonk ik nog steeds uit m’n mond. Echt een rotte smaak. Na het eten zijn we naar het chinese Venetie gegaan. Mooi om te zien hoe weinig er in al die eeuwen veranderd is hier. Het dorpje is 2000 jaar oud, en zo zag het er ook een beetje uit. Daarna weer in de bus naar Suzhuo, weer een hapje chinees avondeten en daarna recht naar de kfc voor fatsoenlijk eten! En onderweg roepen: KFC for ME!
In de avond vond ik een winkeltje waar men shirtjes kon bedrukken. Ik vroeg hoelang het zou duren om shirtjes te laten drukken, ze zeiden 3 dagen. Omdat we zolang niet zouden blijven vroeg ik of het ook sneller kon, en ja, het kon ook binnen een kwartiertje voor dezelfde prijs...
We hebben shirtjes laten drukken met de tekst: as finishing touch god created the DUTCH, wel grappig alleen snappen de Chinezen het concept rijmen niet... Wat later op de avond een taxi richting cafe gepakt, voordat we vertrokken parkeerde een Chinees nog ff zijn wagen in een gebouw op 10 meter afstand van ons. Gelukkig niemand gewond. Tijdens het uitgaan ging de hele tent los op een nummer van de Nederlandse Hermes House Band.
De volgende dag naar een park waar ik ook met Karin al geweest was. Dus voor mij gewoon direct naar de koffiebar voor een lekker bakske aanmaakkoffie. Daarna nog een soort toren van Pizza bezocht, deze tempel stond boven op de berg en een beetje scheef. Maar ach, mag dat na 1000 jaar.

Dinsdag ben ik even een beetje met de gemotoriseerde scooter (150cc) van een klasgenoot gaan toeren in de heuveltjes achter de campus. Wel lekker om af en toe uit te waaien na alle lessen. Ik kreeg echter al snel een lekke band, duwen dus... Na een half uur lopen kwam ik bij een opatje die op de hoek van de straat een band aan het plakken was. Hij zei dat hij mijn band kon plakken. Was een zielige man, had 1 oog, schoenen die helemaal kapot waren en een vergroeide kromme rug. Het was het achterwiel en toen hij met de schroevendraaier de band wilde loshalen van de velg raakte hij de uitlaat. Hij schrok zo dat hij de schroevendraaier in 1 keer helemaal door de band stak.... Die was natuurlijk niet meer te plakken dus samen helemaal naar een garage gelopen. Deze lag midden op een groentenmarktje. Iedereen natuurlijk al kijken naar de buitenlander... maar het wordt nog veeel erger...
Ik had de motor gestart en liep er zelf naast, en gaf steeds een beetje gas zodat ik niet zo zwaar hoefde te duwen. De garage lag ongeveer een halve meter boven de stoep dus ik moest hem ff een helling opduwen, de vrouw van de garagebaas pakte de andere kant van het stuur om mee te duwen...
Echter ze draaide het gas ff helemaal open terwijl ze het stuur vast hield. Ze was zo sterk om de scooter geheel op het achterwiel te trekken en daarna pas los te laten... De scooter ging er dus volle gas op het achterwiel vandoor de garagebox in. Daar zat haar man op een krukje een fiets te maken... Hij kon nog net aan de kant springen en de scooter kwam in de stellingkast aan het einde van de box tot stilstand....
Ik ben daarna maar begonnen met het opruimen van de troep en de man heeft de band vervangen. Het opatje was er natuurlijk snel vandoor! Haha
Omdat er nogal wat schade was kostte het oplappen van de band deze keer wel 15 hele euro’s.

Basketbal RJ
Een maat van mij is nogal lang en samen met andere buitenlanders hebben ze een basketball team opgericht. Nou hebben ze tijdens een competitie met Chinezen zo gigantisch gewonnen dat er sterk getwijfeld wordt of er voortaan buitenlandse teams tot de competitie worden toegelaten... welkom in China.

Voetbal
Het team waarin de Nederlanders zaten heeft de competitie gewonnen. De finale zelfs met 7-3! Hier kan het nederlands team nog wat van leren denk ik. Maar inderdaad, ze mogen niet officieel spelen tegen de Chinese teams omdat die dan te hard ingemaakt worden.

Tot snel! En mis jullie echt af en toe wel!


Hendrik,
Joost vertelde me dat je bent langsgeweest om naar de merrie te kijken. Ik begin het al langzaam aan spannend te vinden. Super dat je haar een beetje in de gaten wilt houden. Zo kan ik toch met gerust hart hier blijven.

Walter,
Bedankt voor het maken van de drinkbakken, geweldig dat jullie bijspringen waar nodig! Hoe ist met het aangespannen rijden? nog steeds zo snel?

Jan,
Dat je niet ff aankomt als je toch zo dicht bij bent, had dat wel verwacht van m'n buurman. Hoelang zat er eigenlijk garantie op dit schaap? Want anders wil ik hem wel inruilen tegen 2 goede lammeren!

Quinta,
Godverdomme, een echt bakske koffie, dat zou ik ook wel willen haha. Maar inderdaad, tof dat Karin en Sander langskwamen, echt fijn om familie te zien. Hoe ist met je job?

Jenoux,
Examens afgerond? Echt belachelijk dat jullie al klaar zijn! En dat Rudy zelfs alweer thuis is. Gaan jullie nou rondtrekken? Route 66 ofzo? of gewoon aan het strand liggen in miami? haha
Relaxed man! Verder alles oke? En met de vrouwtjes?

Roos,
Haha, tjah, in het weekend naar school was ook een zeer vreemd gevoel, wil dat niet te vaak voelen!

Familie Mathijsengerst,
Tof jullie berichtjes! Hoe is het met Tesoro? Ik hoorde al iets over een springcarriere?

Towanny,
zal jou eens leren wat rijst eten is! Iedere dag weer opnieuw! Rijst met kip, rijst met groenten, rijst met toufoe, rijst met tomaat en ei, rijstpap, gebakken rijst met vlees... Lach nog maar ff!

Elle,
Super joh! Geweldig dat Jessy zo vooruit gaat! Inderdaad nog ff en je mag naar het L, dan naar het M en dan... Komt helemaal goed! Ben blij dat je zo goed helpt, en dat het allemaal doorgaat op stal!

Bobke en Snoekje en natuurlijk Teuntje ...,
Super super! Ben echt blij dat jullie alles zo super opvangen op stal! We moeten maar eens een oplossing voor al die jonge katjes gaan verzinnen... Misschien kan bob af en toe de trailer verplaatsen?

Ome Harry,
De handel in rijstwijn lijkt me niet verstandig, ik zou zelf de grootste klant zijn en dat kan nooit goed uitpakken. Ik hoorde dat de gezondheid beetje bij beetje verbetert, ik hoop dat het zo doorgaat!!!

Monkie,
Alles nog goed daar? Pakken jullie af en toe nog een pilsje op mij?

Eefje,
Tjah de Wellantcup, een van de weinige wedstrijden die slecht en gezellig tegelijk is haha. Wel super dat ie zo vooruit gaat joh! Hoe bevalt het burgerleven?



  • 22 Mei 2008 - 10:26

    Godelief:

    Bart ik denk dat je van die "serieuze berichten" toch iets anders moet schrijven want ik zit hier een partij te lachen om dat "ongeluk" met die kapotte scooter in de garage en ik neem aan dat dat eigenlijk toch niet de bedoeling zal zijn!?
    Hey, geniet nog volop en studeer ze daar he!
    groetjes,
    Godelief

  • 22 Mei 2008 - 19:40

    Jens:

    Heeeeeeeeeeeeee bartjeeeee

    wat een toestanden met die scooters man! beetje oppassen eh!!

    check facebook:)

    ciao maat!

  • 23 Mei 2008 - 08:05

    Monkie:

    Hey Bartje! Alles gaat zeker goed hier! Zaterdag gaan van Gils, Timmers, Ansems en ik biertjes drinken dus dan pakken we er zeker een paar op jou! Weet je inmiddels al of je mag blijven tijdens de OS? Tot wanneer is uberhaubt de planning om daar te blijven?
    Moest er hard lachen om dat verhaal over die scooter, zie het helemaal voor me! Volgende week is Jumping Etten-Leur, ga ik eindelijk weer eens paardjes kijken :)

  • 23 Mei 2008 - 10:20

    Joline:

    Heej Bartje,
    Het klinkt allemaal nog steeds super gaaf wat je mee maakt, echt geweldig.
    En ja die scooter heej, ik krijg er meteen een geweldig beeld bij!
    Tis me trouwens toch niet gelukt om te wachten met paardrijden tot dat je terug be

  • 23 Mei 2008 - 12:56

    Joline:

    Hierbij het vervolg, mijn computer liep ff lekker vast!
    bent. Dit moest er nog even achter!
    Ik kan gelukkig dus weer wat gaan rijden. Maar kom maar op met die puzzelboekjes uit China hoor ik ben er wel voor in om met van die mooie tekentjes te werken!
    Hopelijk spreek ik je snel weer
    Liefs Jo

  • 23 Mei 2008 - 20:41

    Jan:

    Het schijnt dat chinezen graag kat en hond bij rijst eten, dus kom jij straks,als je weer thuis bent echt wel van die jonge poesjes af en Bob hoeft ze echt nog niet plat te maken, want anders smaken ze tegen die tijd niet meer. Trouwens ik heb weleens gehoord van platte ribben als eten ,maar nog nooit van platte katten. Eet smakelijk.

    groet Jan.

  • 24 Mei 2008 - 09:59

    Twan:

    hee pik als je trug bent maak ik het wel goet met een bamie schijf is weer eens wat anders maar het nieuws hier vorgen week zaterdag heeft een 20 jaarigen beeken naar zonder rijbewijs en met drank op in breda iemand aan gereden met de auto van zijn papa het slagt tofer heeft een dwars lezing en de bestuurder zit nog vast en er is een kamer vrij in huis denk dat ik hem gaai onderverhuuren maar met crist en ria gaat het goed me mijn en anouk ook maar ik spreek je snel weer
    gr twan

  • 25 Mei 2008 - 19:36

    Quinta:

    Jee, Bart, wat een verhaal weer. En dan vraag je hoe het met mijn job is haha. Zal ik jou eens wat vertellen? Dat is nu voor jou echt zó niet boeiend, dat ik je zeg: leuk en... het verdient geld ;-)
    Maar er zijn nog veeeeel meer dingen te ontdekken in het leven dan werken en in één van die ervaringen zit jij nú. Dus: enjoy, enjoy, enjoy! (en kijk effe op www.whattodobijeenaardbeving.com -mocht die site bestaan ;-) voor de zekerheid ;-) liefs Quinta

  • 28 Mei 2008 - 14:09

    Ellen:

    Heejj Bart!!

    Laat bob ze maar niet platrijden,
    wij krijgen 2 poesjes en de rest moeten anderen mensen maar kopen.
    Mark wou 2 poezen met zijn verjaardag maar kreeg eigenlijk niet na lang zeuren toch wel we hebben zelfs al baby brok :)

    NOg veel succes daar!

    xxx Ellen

  • 28 Mei 2008 - 14:12

    Ellen:

    Vergeten ;;
    Ik ga in de zomervakantie beginnen met springen of ergens in januari :D

    Dan ga ik ook wedstrijd springen :P
    Maar dan moet je wel terug komen anders krijg ik geen les in springen !!

    xxx Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Wuxi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Augustus 2008

Het zuiden van China

15 Juli 2008

12 Einde van de studieperiode!

27 Juni 2008

11 Hainan!

11 Juni 2008

10 bart the moviestar

22 Mei 2008

9 aardbeving
Bart

Actief sinds 25 Jan. 2008
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 18219

Voorgaande reizen:

23 Februari 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: